All times are UTC + 1 hour

Welcome
Welcome to the Attachment Parenting Europe forum.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

For more information: http://www.attachmentparenting.eu

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Op bed leggen!
PostPosted: Sun Jun 22, 2008 8:10 pm 

Hallo,

Ik heb ook al een topic gestart in het engelse gedeelte, maar doe het ook nog een keer in het nederlands, is toch mijn moerstaal.

We doen al sinds de geboorte van Timo aan AP. Wij vinden dat heel prettig en ik ga ervan uit dat onze kinderen dat ook doen. We hebben wel vaak zitten tobben met ons kind op bed leggen. Timo slaapt vanaf dat hij 2,5 jaar oud is pas alleen in in zijn eigen bed, dat onderdeel is van ons familiebed.

Ik vind het echt niet nodig dat onze kinderen huilen bij het in slaap vallen of naar bed gaan. Maar ik heb eigenlijk ook geen zin om weer 2,5 jaar elke avond te moeten wiegen en schommelen om ons in slaap te krijgen. Daar moet toch een andere milde manier voor zijn. Het huilen gaat me echt aan mijn hart, dus dat wil ik echt niet.

Hoe doen jullie dat? En weten jullie een goede methode?

Alvast bedankt,

Jus Irien

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Oct 05, 2008 11:40 am 

Hoi Irinaaaaa
Wij zijn trotse ouders van Wolf die bij ons slaapt.Wij zijn natuurlijke ouders.Ik hoop dat je wat hebt aan onze ervaring:
Onze Wolf is 7 maanden.Het is een geweldige en emotionele man.Wij hebben echt moeten leren dat hij zijn huilen nodig heeft om te ontladen.Door de boekjes 'baby's weten wat ze willen ' en 'de taal van huilen' van Aletha Solter hebben wij geleerd dat huilen,samen met lachen,trillen,gapen en (later) symbolies spel een puur menselijke manier is van onze stress-gevoelige soort om deze stress te 'ontladen'.Dit 'ontladen is een prachtig biochemies systeem van onze hersenen,om ons na opgedane ervaringen terug te brengen naar de homeostase,de stressloze toestand dus.babytjes kunnen geweldig zorg dragen voor hun eigen welbevinden.Zo regelen ze hun eigen voedselinname(aan de borst al) en later ook wat en hoeveel ze eten.(zelfs pureren is na 6 maanden overbodig) Ons mensen hebben dat gigantiese brein,en ook nog eens die neocortex,die ons in staat stelt bv invoelend te zijn en te fantaseren.Dat huilen is in wezen een geweldig zelfhelend vermogen.Het is vaak onze projectie als volwassene die het maar moeilijk dragelijk maakt,je wil als ouder je kindje zo graag blij maken!Soms,als ik hem vasthield,ging hij nog harder huilen...ik was wanhopig..wat deed ik nou verkeerd??Door deze boekjes te lezen opende het mijn ogen dat als ik hem vasthield,dat net zo werkt als bij ons..voelen we ons emotioneel en een goede vriend zegt 'kom maar in mijn armen,ik ben er voor je'...dan gaan bij ons ook de sluizen open!
Als ons Wolfje huilt,houden wij hem vast.Zonder hem 'af te leiden' met wiegen,speentjes,borst,rondlopen,noem maar op.We zeggen alleen maar"kom maar hier lieverd.We zijn er voor je.Ga je gang'.En geven hem dan alle tijd/gelegenheid om zijn ontlading te doen.Ik zeg niet dat het soms niet zwaar is...maar het wordt steeds beter om vol bewondering te zien hoe geweldig zo'n kindje zichzelf helpt!Daarna is Wolf heel zen.Soms valt hij in slaap.Soms zingt hij een beetje.Hierdoor kan hij steeds weer het opgeruimde lachebekje worden wat hij is;hij kan zijn 'bagage' lozen.
Heel veel Liefs aan jullie gezin,Esther,A3aan en Wolf

Profile  

Post subject: slapen
PostPosted: Fri Jan 16, 2009 7:35 pm 

Hoi Irinaaa,

Heel herkenbaar. Ons zoontje is nu 20 maanden en iedere avond ben ik de enige die hem op bed kan leggen. Zonder zijn borstmelk is er geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om te gaan slapen. Nadat hij de borsten leeg heeft duurt het nog even voordat hij inslaapt en gedurende die tijd lig ik naast hem. Anders moet hij heel erg huilen en dat wil ik niet. Gemiddeld ben ik 1 uur met hem bezig. Maar net als jij wil ik hem zeker niet laten huilen en heb het voor hem over.
Eerst sliep hij altijd in ons bed, maar nu heeft hij zijn eigen grote bed en dat zorgt al wel voor meer rust voor hem.

Ik geloof niet dat er een goude tip bestaat, behalve heb geduld en hou het vol, uiteindelijk is het de moeite waard. Ik merk zelf aan ons zoontje dat hij heel rustig is, geen stress heeft en heel welwillend zolang hij maar zijn borst en slaapritueel krijgt.

Succes met het volhouden.

Vtje

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 29, 2009 3:07 pm 

Hi Irinaaa,

Wij doen ook aan AP en het laten slapen is heel lang een onderwerp van discussie en hersenbreken geweest. Wij hebben onze zoon van bijna 10 maanden ook nooit willen laten huilen en verschillende boeken geraadpleegd. Uit het boek van Elizabeth Pantley "no cry sleep solution" heb ik het meeste advies gehaald. Op het moment duurt het minimaal 2 minuten en maximaal 20 minuten om hem in slaap te krijgen, meestal met maar het lukt ook zonder borst. Wij hebben een routine die bestaat uit heel uitgebreid de gordijnen dicht doen, muziekdoosje aan, kort wiegen en dan meestal aan de borst. Zodra de muziek aan gaat begint meneer al te gapen. Als hij half in slaap valt haal ik hem van de borst en wieg hem zo naar zijn bedje dat naast het onze staat. 's Nachts wordt hij meestal wakker en dan nemen we hem vervolgens bij ons in bed (ik kan hem niet in ons bed alleen laten slapen want dan valt hij er uit). Ik hoop dat je er iets aan hebt! De avond routine is trouwens iets uitgebreider met badje, en voorlezen voordat we echt met naar bed gaan beginnen. Ik weet niet of je er iets aan hebt want onze zoon is dus nog maar 10 maanden, maar misschien kun je er iets van gebruiken. Succes! Nathalie

Profile  

Post subject: Re: Op bed leggen!
PostPosted: Tue Dec 08, 2009 10:49 pm 

Hallo allemaal!
Hier klinkt het idd ook heel herkenbaar! Ons dochtertje is nu 5 maanden en ik heb sinds kort ook een soort ritme gevonden.
Ik doe haar rustig een slaapzakje aan, voed haar bij mij in bed en leg haar dan in haar bedje naast me. ik heb ondervonden dat ze daar rustiger in slaapt dan wanneer ze bij me ligt.
Soms 'vertelt' ze dan effe waarna ze haar hoofdje draait en in slaap valt maar meestal huilt ze eerst effe. Dit duurt meestal maar enkele minuten en dan slaapt ze al. Duurt het langer dan 5 min, neem ik haar weer bij me en troost ik haar wat. Lukt het na 10min echt niet dan laat ik haar bij me liggen.
's nachts als ze wakker wordt voed ik haar effe en valt ze onmiddellijk terug in slaap. dan leg ik haar weer in haar eigen bedje. Dit vindt ze dan geen enkel probleem omdat ze het gewend is. Op deze manier is iedereen gelukkig want ik heb een heel gemakkelijk bedritueel en zij slaapt op haar gemak in haar eigen bedje zonder dat ze last heeft van mij.
Heel veel succes allemaal! Tessie

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour